Velorex
Hadrák, hadraplán, montgomerák, velouš nebo prchající stan - to vše je historický Velorex.
Velorex byl původně vyráběn jako malosériová výroba bratrů Stránských, později byla výroba znárodněna a v Solnici se začal vyrábět jako vozítko pro invalidy.
A právě toto unikátní vozítko v několika zachovalých exemplářích máte možnost vidět v jedné z garáží na nádvoří zámku. Tato výstava je pořádána ve spolupráci s majitelem Velorexů, p. Bernáškem z restaurace Vila Barbora, www.vilabarbora.cz.
Historie
Cílem tříkolek bylo hlavně uspokojit požadavky trhu na vyšší bezpečnost a pohodlí. Jejich nespornou výhodou oproti motocyklům a autům byl rovněž ekonomičtější provoz, údržba, ale především nižší cena.
Krátce po druhé světové válce obrovsky vzrostla poptávka po malých vozech jako BMW, Zundapp, Messerschmidt. U nás vznikl první prototyp v roce 1943 v dílně bratří Stránských. Základní kostra tříkolového vozidla byla založena na trubkové konstrukci, kterou pokrýval tenký duralový plech. Zbytek byl sestrojen z náhradních dílů motocyklů, a tak vznikl OSCAR. Následná poptávka na trhu po jakýchkoli vozidlech posunula vývoj tohoto modelu do sériové výroby, zároveň se produkce v roce 1951 přesunula do Solnice v Orlických horách. V listopadu 1971 byla výroba tříkolových Velorexů ukončena.
V roce 2010 byl na veletrhu Motosalon na brněnském výstavišti představen nástupce Velorexu pod novou značkou Velor-x-trike. Nový model, který je vybaven nejmodernější technikou, připomíná vzhledem starý Velorex sklonem karoserie, pohonnou jednotkou z motocyklu, víčkem u nádrže či průduchy u sání motoru. Nově jsou přidána xenonová světla, LCD dotykové displeje, čtyřbodové pásy. Původní plátěný plášť je sestrojen z laminátu.